ארגון ההגנה בפתח תקוה
חדשות ואירועים

טקס לציון כ"ט בנובמבר בנחלים - 2023

במלאת שבעים ושש שנים להחלטת האו"ם בדבר הקמת מדינה יהודית לעם ישראל בארץ-ישראל בכ"ט בנובמבר 1947 ובמלאת שבעים ושש שנים לפרוץ מלחמת העצמאות בפאתי המושבה פתח-תקווה, נערך כבכל שנה, טקס שציין את שני האירועים המכוננים הללו.

הטקס השנה נערך זו השנה העשרים ושמונה, על ידי ארגון ההגנה בפתח-תקווה, על רקע ימי המלחמה. קיומו לווה בחששות ובהתלבטויות אם לקיימו וכן באיזו מתכונת לקיימו. לבסוף הוחלט לעורכו במתכונת מצומצמת מבחינת אורכו ומספר המשתתפים.

אכן, הטקס שהונחה על ידי ד"ר חיים מייטליס סגן יו"ר הארגון, החל בהנחת זרים. זר המועצה האיזורית חבל מודיעין, זר עיריית פתח-תקווה, זר ארגון ההגנה וזר המשפחות השכולות. יו"ר הארגון עו"ד אלי אשרי נשא דברים ברוח ימי המלחמה בדרום, תוך שהוא משלב בהם את הפרקים ההיסטוריים שבגינם מתקיים הטקס. אלי הודה לכל העוסקים במלאכה. לתודה מיוחדת זכה ראש המועצה האיזורית חבל מודיעין, מר שמעון סוסן על השקעתו הרבה בפיתוח וטיפוח האתר. בעוד שבשנה שעברה מימן את הבאת האוטובוס המדמה את אותו אוטובוס הדמים שבו נרצחו שבעה מנוסעיו. בשנה זו מימן מר סוסן את ריצוף כל רחבת האנדרטה ומיצב אותה כאתר זיכרון לאומי.

שמעון סוסן הדגיש בדבריו כי הפיתוח שהחל בשנה שעברה ימשך גם בשנים הקרובות ככל שהפיתוח ידרוש זאת. כולל שילוט הכוונה ועוד. זאת מתוך כוונה להפוך את האתר לנגיש, ידידותי ומתוייר יותר ובעיקר להופכו לאתר לאומי כיאה למקום בו פרצה מלחמת העצמאות.

במהלך הטקס נאמרה תפילת קדיש מפיו של עלה ארז, אחיין של חיה ישראלי מנרצחות האוטובוס וכן תפילה לשלום חיילי צה"ל הנלחמים ברצועת עזה. הטקס נחתם בשירת "התקווה".

דברי יו''ר הנהלת ארגון חברי ההגנה בפתח תקוה, עו"ד אלי אשרי:

חברי היקרים!

על אף מגבלות השעה (מלחמה) ומקום לא מוגן, החלטנו וקיימנו, טקס מקוצר ביום 29.11.23 ליד האנדרטה במושב נחלים כתזכורת להחלטה הגורלית שהתקבלה באו"ם בתאריך 29.11.47, על הקמתה של מדינה יהודית. בטקס השתתפו 30 איש, 15 נשים וגברים מארגוננו, והיתר מבני המועצה המקומית - חבל מודיעין, בראשות מר שמעון סוסן (שהשתתף בטקס) ובו הנחנו זרים ונאמרו דברי תפילה לזכר הנספים. עבדכם הנאמן - נשא דברים.

את הטקס הנחה בצורה מכובדת, חברינו ד"ר חיים מייטליס והזכרנו את רציחתם (למחרת ההצהרה) של שבעת היהודים, והכרת יום זה כפתיחתה של מלחמת העצמאות.

תודה לכל המשתתפים שהמורשת חשובה להם, ובאו לאירוע. תודה למר שמעון סוסן על פעילותו לשדרוג המקום (ריצוף הכיכר), ויעשה עוד לפיתוח המקום.

תודה לחברנו בהנהלה על העזרה לביצוע הטקס, ובהם: בנצי, יגאל, יוחנן, חיים ומלי.

"העושה שלום במרומיו, הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל"
ואמרו אמן.

שלכם,
אלי אשרי - עו"ד
יו"ר ההנהלה

צילום הטקס:

היריות הראשונות במלחמת השחרור: